Logo EHESS

baobab
Base de données des enseignements et séminaires de l'EHESS

[GDP2] Éducation, cognition, cerveau

  • Daniel Andler, professeur à l'Université Paris-Sorbonne (*) ( Hors EHESS )

    Cet enseignant est référent pour cette UE

  • Elena Pasquinelli, chargée de recherche, Académie des Sciences (La Main à la pâte) ( IJN )

S'il s'agit de l'enseignement principal d'un enseignant, le nom de celui-ci est indiqué en gras.

Jeudi de 17 h à 20 h (ENS 29 rue d'Ulm 75005 Paris), du 4 octobre 2018 au 24 janvier 2019

Voir calendrier : http://sapience.dec.ens.fr/cogmaster/calendrier/

Conditions préalables : A strong interest for interdisciplinary and applicative research in cognitive science.
Class attendance is mandatory.

Description : This course explores the impact of cognitive studies on education. It proposes a cognitive approach to the understanding of educational issues, such as learning, learning difficulties, teaching, education technologies.
It introduces the research on the learning mechanisms and their neural underpinning, literacy, numeracy, learning disabilities and difficulties. It analyses the use of evidence in the shaping of educational interventions. It examines general problems raised by applied science.
Education can be considered as an exemplary case study for reflecting on the opportunities, limits, conditions and issues of the translation of basic research into practical applications. Education is also an ideal arena for ecological studies in cognitive science, and an opportunity for broadening the view of basic research.

Objectives
Students will learn to identify potential epistemological, ethical and pragmatic issues arising from the encounter between education and the study of the mind and brain.

  • They will develop their own reflection for addressing ethical and epistemological issues arising from the application of cognitive sciences to domains of social interest.
  • They will enhance their critical thinking and communication skills by analyzing ongoing debates (mandatory readings) and presenting their reflections during class discussion.
  • They will learn about recent developments in cognitive sciences with potential applications to education and other domains of social interest.

Intervenants : Daniel Andler, Roberto Casati, Elena Pasquinelli, Manuela Piazza, Franck Ramus.

Class timeline, reading list, materials.

Suivi et validation pour le master : Hebdomadaire semestriel (45 h = 6 ECTS).

Suivi et validation pour le master : Spécial (mention Sciences cognitives) : cf. le descriptif

Mentions & spécialités :

Intitulés généraux :

Renseignements :

secrétariat du Cogmaster.

Niveau requis :

ouvert aux étudiants du master de Sciences cognitives (Cogmaster) ; aux doctorants souhaitant valider des séminaires de master dans le cadre de leur thèse ; aux étudiants de M2 extérieurs au Cogmaster, sous réserve de compatibilité avec leur cursus d'origine.

Site web : http://www.cogmaster.net/

Adresse(s) électronique(s) de contact : mastere(at)cogmaster.net

Dernière modification de cette fiche par le service des enseignements (sg12@ehess.fr) : 5 septembre 2018.

Contact : service des enseignements ✉ sg12@ehess.fr ☎ 01 49 54 23 17 ou 01 49 54 23 28
Réalisation : Direction des Systèmes d'Information
[Accès réservé]