Logo EHESS

baobab
Base de données des enseignements et séminaires de l'EHESS

[LC1] Acquisition et traitement du langage

  • Naomi Havron, postdoctorante ( LSCP )

    Cet enseignant est référent pour cette UE

S'il s'agit de l'enseignement principal d'un enseignant, le nom de celui-ci est indiqué en gras.

Vendredi de 13 h 30 à 16 h 30 (ENS 29 rue d'Ulm 75005 Paris), du 5 octobre 2018 au 25 janvier 2019

Voir calendrier : http://sapience.dec.ens.fr/cogmaster/calendrier/

Pré-requis : There are no necessary prerequisites. The following readings/viewings, however, should inspire some questions (provided in historical order):

Pinker, S. (1995). Language acquisition. In L. R. Gleitman & M. Liberman (Eds.), An Invitation to Cognitive Science: Language. MIT Press.  http://www.ted.com/talks/susan_savage_rumbaugh_on_apes_that_write

http://www.ted.com/talks/patricia_kuhl_the_linguistic_genius_of_babies

Description : Despite its complexity, almost all humans can learn language effortlessly. What are the features of the human brain allowing for the existence and re-creation of this unique mode of communication? How does the environment contribute to its development? We draw insights from current and classical research in many disciplines (e.g., linguistic theory & laboratory linguistics, anthropology, experimental & developmental psychology, neuropsychology, neuroimaging, computer modelling) to shed light on a few key psycholinguistic issues ranging from phonology to pragmatics.

Through this course, students will gain the conceptual and empirical knowledge necessary to understand and critically evaluate scientific and everyday claims, ideas and observations about language processing and acquisition.

Class website: https://app.schoology.com/course/1273599758/materials

Readings: 1-3 research articles per class will be posted on the website at least one week before the relevant class.

Lecture notes and audios will be posted shortly after each class.

Validation : The course will involve classroom lectures and readings. You will be evaluated through:

Participation on an online forum = 30% of the grade

In class participantion = 10% of the grade

Two written discussions of a research article = 60% of the grade

Website : https://app.schoology.com/course/1273599758/materials

Intervenants : Namoni Havron, Monica Barbir & Irene de la Cruz Pavía

Suivi et validation pour le master : Spécial (mention Sciences cognitives) : cf. le descriptif

Mentions & spécialités :

Intitulés généraux :

Renseignements :

secrétariat du Cogmaster.

Niveau requis :

ouvert aux étudiants du master de Sciences cognitives (Cogmaster) ; aux doctorants souhaitant valider des séminaires de master dans le cadre de leur thèse ; aux étudiants de M2 extérieurs au Cogmaster, sous réserve de compatibilité avec leur cursus d'origine.

Site web : http://www.cogmaster.net/

Adresse(s) électronique(s) de contact : mastere(at)cogmaster.net

Dernière modification de cette fiche par le service des enseignements (sg12@ehess.fr) : 5 juillet 2018.

Contact : service des enseignements ✉ sg12@ehess.fr ☎ 01 49 54 23 17 ou 01 49 54 23 28
Réalisation : Direction des Systèmes d'Information
[Accès réservé]