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Mercredi de 10 h à 13 h (salle AS1_23, 54 bd Raspail 75006 Paris), du 3 avril 2019 au 12 juin 2019
The year 2019 marks two important commemorations in the history of 20th century China: the 30th anniversary of the democracy movement of 1989 and the centenary of May 4th 1919, the emblematic date of the New Culture Movement. These anniversaries provide a good opportunity to re-examine the relationship between social and intellectual movements: what was the role of “ideas,” intellectuals, publications and public spheres in the movements of 1919 and 1989? Can they be described as student movements or is it more accurate to consider them as mobilizing the entire society? Is it more productive to study them using the tools of intellectual history or through the approach of contentious politics and the history of social movements? What role did the international context play in both movements? Has the historiography of the movements shifted notably in recent years to one or the other approach?
The second semester will be devoted to the May Fourth and New Culture movements, examining their political, intellectual, literary, and linguistic aspects, but also the international context, the social mobilizations that derived from them, and the way in which May Fourth immediately became the object of competing historical narratives that endure up to the present day.
The syllabus and readings are available in the dropbox: https://www.dropbox.com/sh/iv3py66bbs6fpgz/AADhHFku0QcvFOOH780UCubQa?dl=0
Calendar
April 3. (1) Introduction: Events, Contexts, Interpretations.
Readings:
April 10. (2) Intellectual Revolution: Iconoclasm, Enlightenment, Renaissance
April 17. (3) Elite Intellectuals, Literary Journals, and the Struggle for Cultural Hegemony
May 15. (4) May Fourth as Social Movement: Students, Workers, Anarchists
May 22. (5) Emancipating the Individual: Feminism, Popular education, Rural Utopias
May 29. (6) Beyond the Elites: New Culture in the Provinces and the New Urban Classes
June 5. (7) Guest lecture Professor Peter Zarrow (University of Connecticut): “Utopian Strands in the Formation of Chinese Liberalism”
June 12. (8) The New Knowledge: Encyclopaedias, Newspapers and the Vernacular Language
Mots-clés : Histoire intellectuelle, Historiographie, Mouvements sociaux,
Aires culturelles : Asie orientale, Chine,
Suivi et validation pour le master : Hebdomadaire semestriel (24 h = 6 ECTS)
Domaine de l'affiche : Histoire - Histoire et civilisations de l'Asie
Intitulés généraux :
Renseignements :
par courriel.
Direction de travaux d'étudiants :
sur rendez-vous.
Réception :
sur rendez-vous.
Niveau requis :
master.
Adresse(s) électronique(s) de contact : veg(at)ehess.fr
Au second semestre, le séminaire portait sur le mouvement pour la nouvelle culture de 1919, dont on commémorait le centenaire. L’invitation de Peter Zarrow (Université du Connecticut) comme directeur d’études invité, s’inscrivait dans la perspective de revisiter ce moment fondamental dans l’historiographie chinoise du XXe siècle.
Il s’est avéré indispensable de commencer par une réflexion critique sur l’historiographie et les commémorations officielles dans différents contextes politiques. Des séances ont été consacrées à la lecture de certains textes canoniques du mouvement et de témoignages des événements du 4 mai 1919. On a retrouvé ainsi les grands courants historiographiques qui mettent en valeur d’un côté la dimension anti-traditionnaliste des « Lumières » du 4 Mai, de l’autre la critique bourdieusienne qui dépeint le mouvement comme étant avant tout l’expression d’une volonté de bouleverser les structures hégémoniques du champ culturel. Une série de séances a été consacrée à différents secteurs de la société et à leur implication dans le mouvement : étudiants et ouvriers ; anarchistes, féministes et utopistes ruraux ; nouvelles classes urbaines (instituteurs, employés de maisons d’éditions) ; élites rurales (à Hangzhou par exemple). Une dernière séance aborde la question de la diffusion du « nouveau savoir » à travers la presse, l’édition et le monde de l’imprimerie, ainsi que l’essor de la langue vernaculaire qui s’impose dans les années 1920 et permet à de nouveaux groupes sociaux d’accéder à l’imprimé.
Publications
Dernière modification de cette fiche par le service des enseignements (sg12@ehess.fr) : 26 mars 2019.